Training & Opleiding
Onze trainingen en opleidingen vergroten de competentie in gespreksvoering en het samenwerken bij agressie-incidenten.
Als start van onze trainingsprogramma’s stellen wij samen met u de organisatienorm vast waarmee u de grens aangeeft in het gedrag van burgers in het contact met uw medewerkers. Deze norm luidt ‘emotie mag, agressie niet.’ Vervolgens trainen we uw medewerkers in veilig contact aan de telefoon, in de spreekkamer, aan balie en loket en in het veilig afleggen van een huisbezoek. Uw medewerkers buitendienst en Toezicht en Handhaving trainen we in veilig werken in de openbare ruimte of veilig handhaven. Voor medewerkers, leidinggevenden en bestuurders verzorgen we workshops gericht op het veilig organiseren van publieksbijeenkomsten en het reageren op agressie via sociale media. In onze begeleiding vinden wij het belangrijk om aan te sluiten op uw organisatiecultuur. Onze trainingen verhogen het bewustzijn ten aanzien van het gezamenlijk werken aan agressiepreventie. Ook vergroten zij de meldingsbereidheid van medewerkers. Onze trainingen worden ervaren als veilig en prettig om aan deel te nemen. De onderstaande trainingsactiviteiten en opleidingen worden door ons verzorgd:
- De deelnemers aan deze training worden na een korte theoretische toelichting, uitgenodigd om deel te nemen aan korte, individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel). De oefeningen maken de deelnemers vaardiger in het hanteren van het 5-fasenmodel gericht op agressiepreventie bestaande uit: 1. Contact maken; 2. Emotioneel ondersteunen; 3. Resetten en feedbackgeven; 4. Grens stellen; 5. Grens houden. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Het maximum aantal deelnemers voor deze training is 10 personen. De duur bedraagt 1 dagdeel. Uw medewerkers competent en veilig aan de telefoon? Neem dan contact met ons op.
- In deze training worden de deelnemers uitgenodigd om deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel). De oefeningen bevatten naast een communicatieve component (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat) ook een fysieke component: hoe ga je om met afstand en nabijheid; hoe sta je op bij emotioneel gedrag; hoe roep je bijstand in en hoe verlaat je de ruimte bij escalatie. Het motto van de training is: ‘Leren door Doen’. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Het maximum aantal deelnemers voor deze training is 10 personen. De duur bedraagt 1 dagdeel. Uw medewerkers competent en veilig in de spreekkamer? Neem dan contact met ons op.
- De deelnemers aan deze training worden uitgenodigd om in kring-oefenvorm deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel). De oefeningen zijn voornamelijk communicatief van aard (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat). Na de individuele oefeningen richten we ons op het oefenen van collegiale ondersteuning (duo-oefeningen) en eventueel het inroepen van ondersteuning van het interventieteam. De communicatie oefeningen gaan vooral in op het de-escaleren van de situatie en het waarborgen van de eigen veiligheid en die van anderen. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. De duur bedraagt 1 dagdeel. Uw medewerkers competent en veilig aan balie en loket? Neem dan contact met ons op.
- Als gemeente staat u in directe contact met de burger regelmatig voor forse uitdagingen. Dit is zeker het geval wanneer u tijdens informatiebijeenkomsten in publiek debat treedt over zaken als de voorgenomen plaatsing van een daklozenopvang, een huis voor (ex-) psychiatrisch patiënten, een JOP of andere zogenaamde Nimby’s (Not in my back yard). Het is dan aan uw medewerkers, managers en bestuurders om een impopulaire maatregel aan te kondigen en ook uit te leggen. De reacties van burgers hierop zijn vaak verwijtend en emotioneel. In dit soort situaties komen uw medewerkers dan ook onder hoge druk te staan. Het goed laten verlopen van de bijeenkomst vraagt om een topprestatie. Tijdens deze workshop van 2 dagdelen worden uw medewerkers op een actieve wijze vertrouwd gemaakt met het verschijnsel ‘weerstand vanuit groepen’ en krijgen ze praktische handvatten aangereikt om informatiebijeenkomsten veilig te organiseren en te laten verlopen. Het maximum aantal deelnemers voor deze training is 16 personen. Uw medewerkers veiliger in contact met burgers tijdens informatiebijeenkomsten? Neem dan contact op.
- In deze training worden de deelnemers uitgenodigd om deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel) en duo-oefeningen (in 2-tal). De oefeningen bevatten naast een communicatieve component (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat) ook een fysieke component (afstand, stand voeten, gebruik handen, reageren op fysieke dreiging). De oefeningen gaan vooral in op het onderkennen van risico’s tijdens het huisbezoek en het adequaat reageren op emotioneel en tegenwerkend gedrag. Hiervoor wordt door ons een praktisch veiligheidsprotocol aangereikt dat de deelnemers kunnen gebruiken tijdens hun huisbezoek. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Maximum aantal deelnemers per training is 10 personen. De duur is 1 of 2 dagdelen afhankelijk van de gelegde focus. Indien beschikbaar doen we deze training graag in een beschikbaar gestelde woning. Deze training is SKJ gecertificeerd.
- In deze training worden de deelnemers bekend gemaakt met de belangrijkste aspecten van veilig werken in het buitengebied. Er wordt o.a. aandacht besteed aan houding, afstand, verplaatsing en het samenwerken bij een mogelijk optredend agressie-incident. Daarnaast worden de belangrijkste communicatieve tips behandeld voor het omgaan met boosheid en het voorkomen van agressie. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Maximum aantal deelnemers per training is 10 personen. De duur is 1 dagdeel. Uw buitendienstmedewerkers veiliger in contact met het publiek? Neem dan contact op.
- De deelnemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (rollenspel) en duo-oefeningen (in 2-tal). De duo-oefeningen met collega zijn opgebouwd vanuit de rolverdeling ‘aanspreker’ en ‘toezichthouder’. Deelnemers leren om binnen deze rolverdeling een risicovol contact aan te gaan. De oefeningen bevatten naast een communicatieve component (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat) ook nadrukkelijk een fysieke component (afstand, stand voeten, gebruik handen, reageren op fysieke dreiging). Daarnaast wordt ingegaan op organisatorische aspecten van het waarborgen van de eigen veiligheid en die van je collega (voorbereiding, risicoanalyse). De oefeningen gaan vooral in op het de-escaleren van de situatie en het waarborgen van de eigen veiligheid en die van anderen. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Maximum aantal deelnemers per training is 10 personen. De duur is 1 dagdeel. Uw medewerkers Toezicht en Handhaving nog veiliger in burgercontact? Neem dan contact met ons op.
- In deze training worden voor de doelgroep Toezicht en Handhaving drie casussen gepresenteerd welke de deelnemers voorbereiden, uitvoeren en waarop wordt gereflecteerd. Deze casussen betreffen achtereenvolgens: a) Het aanspreken/ beboeten van een bestuurder van een auto met medepassagier voor het verkeerd geparkeerd staan. b) Het aanspreken van een groep op het dumpen van rotzooi op straat (weggooien bekertjes/ flesjes/ blikjes o.i.d.). c) Het betreden van een kantinegelegenheid om de eigenaar aan te spreken op geluidsoverlast. Vooraf aan de uitvoering van de casussen vindt een korte inleiding en oriëntatie plaats waarin naast een kennismaking ook de norm van de gemeente wordt aangegeven (wat verstaat de organisatie onder agressie) en kort een herhaling plaatsvindt van basisvaardigheden in agressiepreventie waaronder het aannemen van een goede houding (voeten, handen); het hanteren van een juiste gespreksafstand (afstand = veiligheid); het zich goed positioneren in de ruimte; hanteren van een taakverdeling bij duo-optreden; het vormgeven aan een niet escalerende gesprekslijn; etc.. De duur is 2 dagdelen. Aantal deelnemers maximaal 18 personen. Naast een trainer en co-trainer zijn 5 figuranten aanwezig. Deze figuranten zijn allen gecertificeerd docenten Gevaarsbeheersing of in opleiding hiervoor. Uw medewerkers Toezicht en Handhaving heel praktijkgericht laten samenwerken in veilig werken? Neem dan contact met ons op.
- In confrontatie met agressie ervaren medewerkers vaak een stressreactie. Een gevoel van ‘vechten’ of ‘vluchten’ ontstaat. Emoties als angst of boosheid worden gevoeld en er treden lichamelijke ervaringen op zoals versnelde hartslag, verhoogde bloeddruk en trillen. In de training Psycho-fysieke weerbaarheid gaan we ervaring opdoen met deze emoties en lichamelijke gewaarwordingen. De training richt zich op het ervaren van en leren omgaan met psychologische druk en de dreiging van fysiek geweld. Enerzijds gaat het hierbij om het inschatten van risico’s en het gepast handelen hierop, anderzijds gaat het om het hanteren van de eigen stress door middel van het toepassen van stressregulatietechnieken vooraf aan, tijdens en na een confrontatie. Ook worden in de training enkele eenvoudige en effectieve zelfverdedigingstechnieken aangeleerd en worden de juridische kaders van het toepassen van fysiek geweld besproken. Leren omgaan met druk en spanning? Neem dan contact met ons op.
- In deze training voor leidinggevenden wordt de theorie van trauma en traumaverwerking toegelicht en wordt ingegaan op de belangrijkste randvoorwaarden voor een verantwoorde opvang en nazorg binnen uw organisatie. Vervolgens wordt een model gepresenteerd gericht op het voeren van eerste opvanggesprekken en nazorggesprekken en worden de belangrijkste gesprekstechnieken besproken. Er wordt in deze training gewerkt met rollenspellen, vormgegeven door de deelnemer samen met een acteur. De acteur geeft verschillende reactiestijlen vorm die aan bod kunnen komen tijdens opvang en nazorg (angst; onzekerheid; boosheid; verwijt). De training wordt uitgevoerd door een psycholoog in samenwerking met een acteur. De duur van de training is 2 dagdelen. Uw leidinggevenden competenter in opvang en nazorg van uw medewerkers? Neem dan contact met ons op.
- Het incidentgesprek is een gesprek dat wordt gevoerd naar aanleiding van een agressie-incident. Het heeft tot doel herhaling van agressie vanuit de burger te voorkomen. Deelnemers leren de burger aan te spreken op het normoverschrijdend gedrag en afspraken te maken voor de toekomst. Het incidentgesprek wordt in principe gevoerd door een leidinggevende of een andere, daartoe opgeleide functionaris. Onze training duurt 1 dagdeel. De maximale groepsgrootte voor deze training bedraagt 8 personen. Een professioneel en effectief incidentgesprek voeren? Neem dan contact met ons op.
- TrainingsMoment is een trainingsvorm voor individuele vaardigheidstraining. In deze opzet oefent een deelnemer samen met een trainer en acteur in verschillende situaties van emotioneel, tegenwerkend en agressief gedrag van een burger. De vorm leent zich uitermate goed voor maatwerk trainingsvragen. De vorm is maximaal veilig voor het oefenen. De duur van een TrainingsMoment is normaliter 1 ½ uren maar kan op wens worden verruimd. Er kunnen 2 TrainingsMomenten worden vormgegeven in een dagdeel. Wilt u een individuele maatwerktraining, bv. voor college-leden en/of raadsleden? Neem dan contact met ons op.
- Een Agressie Interventie Team (AIT) is een voorziening die een organisatie kan treffen om het risico op escalatie na een optredend agressie-incident te verkleinen. Een AIT bestaat uit medewerkers van de organisatie die zich beschikbaar stellen voor interventie. Voor een positionering van het AIT hanteren wij de volgende uitspraak: “De medewerker/professional gaat over het gesprek; het AIT gaat over het vorderen van de burger/bezoeker het pand te verlaten; de politie gaat over de aanhouding.” Wanneer ieder van deze actoren zijn bijdrage levert bij een zich voordoend agressie-incident, wordt invulling gegeven aan een effectief agressiepreventie en-beheersingsbeleid. Het opzetten en trainen van een AIT vraagt om een aantal stappen waaronder het maken van een procedurebeschrijving AIT; het voorlichting geven aan medewerkers over het AIT; de selectie van geïnteresseerde AIT leden, training van potentiële AIT leden; borging vaardigheid ingesteld AIT. Afhankelijk van de stappen die u met ons wilt vormgeven bedraagt het opzetten en trainen van een AIT tussen 3-8 dagdelen. Maximum aantal deelnemers 12 personen. De veiligheid in uw organisatie versterken met een AIT? Neem dan contact met ons op.
- Een collegiaal opvangteam (COT) bestaat uit medewerkers van de eigen organisatie die zich beschikbaar stellen voor de eerste opvang en eventuele nazorg in het kader van een schokkende gebeurtenis waaronder ook een plaatsgevonden agressie-incident. Het opzetten van een COT vraagt om het opstellen van een procedure COT; het bekendstellen van deze procedure en het voorlichten, werven en selecteren van COT leden. Hierna volgt voor aangemelde en geselecteerde COT leden een training. Deze training bestaat uit 3 dagdelen. In de eerste bijeenkomst staat kennisoverdracht centraal gericht op het thema ‘Confrontatie met een Schokkende Gebeurtenis’. In deze bijeenkomst wordt vanuit een interactieve presentatie ingegaan op het verschijnsel ‘schokkende gebeurtenis’; de gevolgen die een schokkende gebeurtenis heeft voor de persoon en zijn (werk)omgeving; het belang van herkenning en signalering van een verstoorde verwerking; het belang van opvang en nazorg; de door de organisatie gehanteerde opvang- en nazorgprocedure. In de tweede en derde bijeenkomst staat de gedragsvaardigheid gericht op het eerste opvangmoment centraal. In dit dagdeel wordt gewerkt met een acteur. Er wordt getraind met verschillende emotionele dynamieken waaronder angst; verbijstering en boosheid. In het derde dagdeel wordt kort teruggekeken op dagdeel twee en worden de belangrijkste gesprekstechnische interventies kort herhaald. Hierna wordt de uitvoering van de nazorggesprekken getraind. Maximaal aantal deelnemers bedraagt 8 personen. Wilt u een verantwoorde eerste opvang bieden aan uw medewerkers na een agressie-incident? Neem dan contact met ons op.
- Wij helpen u interne trainersexpertise te ontwikkelen voor het geven van workshops en trainingen gericht op het scholen van medewerkers in gespreksvaardigheden voor emotiehantering en het stellen van grenzen aan het gedrag van burgers. Wij doen dit door samen met u de juiste medewerkers te selecteren, de geselecteerde medewerkers op te leiden en bijscholingen te verzorgen voor het op peil houden van kennis en vaardigheid. Wilt u interne trainersexpertise ontwikkelen op het gebied van agressiepreventie? Neem dan contact met ons op.
- De Coördinator Agressie en Geweld vervult een belangrijke taak binnen het agressiepreventiebeleid van uw gemeente. Hij/zij is de interne expert, overlegt over het onderwerp met het management, de medewerkers en de ondernemingsraad. Ook coördineert deze functionaris de uitvoerende activiteiten, is vraagbaak en stelt zo nodig kritische vragen. De rol is vergelijkbaar met die van een preventiemedewerker. In dit geval met taakveld agressie. Wij leiden voor gemeenten de Coördinator Agressie en Geweld op en zijn, indien gewenst, ook daarna beschikbaar voor bijscholing en ondersteuning. Meer informatie over de komende opleiding? Klik hier.
- De ‘Auditor Veilige Locatie’ is in staat een bijdrage te leveren aan een sociaal veilige werkomgeving door een grondige analyse te maken van het ontwerp, de inrichting en het beheer van de fysieke werkomgeving. De resultaten van deze analyse worden verwoord in een notitie of rapportage. De hierin voorgestelde maatregelen en activiteiten kunnen vaak worden gezien als ‘quick wins’ voor het versterken van het sociaal veiligheidsbeleid. Het toepassingsgebied van de opleiding Auditor Veilige Locatie richt zich in eerste instantie op de locatie van het eigen gemeentehuis. De principes uit de opleiding zijn echter ook toepasbaar op andere locaties en objecten zoals zwembaden, winkelcentra, kantoorpanden en stations. De opleiding duurt 3 dagen met daarbij een terugkomdag. Eigen expertise in huis op het gebied van sociaal veilig ontwerpen en inrichten? Neem dan contact met ons op.
- Met onze online-opleiding Hoofd AIT leert u wat nodig is om een effectief interventieteam op te zetten en in de tijd te borgen. Voor zowel de leden van het interventieteam als voor uw organisatie bent u het aanspreekpunt voor deze vorm van bijstand verlenen aan collega’s bij een agressie-incident. U leert daarbij te werken en organiseren vanuit de procedure ‘veilig vorderen’. Neem dan contact met ons op.
Wist u overigens dat onze normstellingsbijeenkomsten en training Veilig op Huisbezoek zijn geaccrediteerd door SKJ? Het volgen van deze workshop en training levert uw professional herregistratiepunten op. Misschien ook goed voor u om te weten is dat we naast het uitvoeren van groepstrainingen ook één-op-één trainen. Wilt u meer weten over onze trainingsmogelijkheden? Neem contact op.
AgressiePrevent volgt de RIVM Corona richtlijnen, klik hier voor meer informatie.