Training & Opleiding
Onze trainingen vergroten het competentieniveau van uw medewerkers
In onze trainingsprogramma’s gericht op de veiligheid van interne omgangsvormen (Veilig Team) werken wij vanuit een constructief uitgangspunt aan het versterken van de samenwerking binnen teams en de relatie tussen team en leidinggevende. De onderstaande trainingsactiviteiten en opleidingen worden door ons verzorgd:
- In een team ontstaan na verloop van tijd ingesleten patronen, blinde vlekken, teleurstellingen en meningsverschillen. Deze ‘geschiedenis van het team’ maakt dat de focus op het bereiken van teamresultaten verschuift naar het bezig zijn met de onderlinge relaties en verhoudingen. De gezamenlijkheid neemt af en samenwerken verloopt moeizamer. Er ontstaat onvrede over elkaar, het leiderschap en de eigen rol. In onze aanpak werken we met team en leidinggevende aan een heroriëntatie op de teamdoelen, de functionele rollen en de samenwerkingswijze. We hebben daarbij oog voor de ontstaansgeschiedenis Zo bieden we het team perspectief op een nieuwe start. Meer weten over onze aanpak bij conflicten in het team?
Neem dan contact op. - Pestgedrag en sociale uitsluiting ondermijnen in zeer sterke mate het veiligheidsgevoel van medewerkers. Samen met u ontwikkelen we een aanpak gericht op het formuleren van een visie op teamfunctioneren, daarbij behorende kernwaarden en vormen van gewenst gedrag. Hierdoor verdwijnt de onduidelijkheid in het sociaal contact en wordt het makkelijker voor leidinggevenden om te sturen op gewenst gedrag. En voor medewerkers om in gesprek te gaan over normoverschrijdend gedrag van collega’s. Is het voor u tijd voor een aanpak van pesten en sociale uitsluiting?
Neem dan contact op. - Wij helpen teams in het samen aan het werk gaan (startend team); het vinden van richting (team in verandering) en het oplossen van problemen/conflicten (vastgelopen team). Met onze begeleiding worden teams effectiever in het creëren van resultaat en bewegen ze meer in lijn met de doelstellingen en waarden van de organisatie. Onze aanpak helpt doelgerichte onderlinge samenwerking versterken en ondersteunt de leidinggevende bij de de aansturing van het team en de competenties van individuele teamleden. Door middel van het organiseren en begeleiden van teamoverleggen, werkbijeenkomsten en individuele gesprekken werken wij samen met de leidinggevende van het team aan het beter, leuker en slimmer samenwerken. Meer weten over onze aanpak? Neem contact op.
- Om conflicten te voorkomen, bespreekbaar te maken en op te lossen worden er hoge eisen gesteld aan de communicatieve vaardigheden van medewerkers en leidinggevende. In onze training ‘Beter Communiceren’ richten we ons op het versterken van de communicatieve vaardigheid gericht op het bespreekbaar maken van werkbeleving en startende of oude conflicten. U leert om op een zelfbewuste en heldere manier uw belangen en ideeën over te brengen op uw gesprekspartner. U voelt u meer zelfverzekerd en durft de mening, de argumenten en het gedrag van de ander ter discussie te stellen. In de training wordt de theorie gepresenteerd door middel van interactie en korte opdrachten. In het vaardigheidsdeel wordt getraind met een acteur. De training omvat twee dagdelen. Meer weten over ‘Training Beter Communiceren?’ Neem dan contact met ons op.
- In ons programma ‘Effectief Leidinggeven’ ontwikkelen we met u een sturingsvisie en benoemen de gewenste leiderschapsstijl.
Vervolgens brengen we samen met uw afdeling HR de kaders aan voor het ontwikkelen van uw leidinggevend kader en ‘high potentials’. We brengen de leerbehoefte van de deelnemers in kaart, stellen de inhoud van het ontwikkelprogramma samen en gaan aan de slag met groepsbijeenkomsten waaronder intervisie, workshops, opleidingsdagen en individuele activiteiten als vaardigheidstraining en coaching. De doorlooptijd van een programma bedraagt meestal een jaar. We werken in opleidingsgroepen van maximaal 8 deelnemers. Iedere groep kent naast de uitvoerders van het programma (opleiders, trainers, coaches) een facilitator die een groep gedurende het programma begeleidt en fungeert als aanspreekpunt. Zijn uw leidinggevenden toe aan het doorontwikkelen van leiderschapscompetenties? Neem dan contact op. - De samenwerking tussen team en leidinggevende is een van de belangrijkste succesfactoren voor een succesvol team. In ons programma ‘Team meets Manager’ wordt deze samenwerkingsrelatie opgepakt, besproken en afgesproken. Vragen, onduidelijkheden, verwachtingen, behoeften en irritaties worden helder. Dit draagt positief bij aan het vergroten van het teamresultaat en de teambeleving. Een ‘team meets manager’ programma is zeker van groot belang wanneer: a) er een nieuwe leidinggevende wordt aangesteld in een team; b) een collega uit het team de rol van teammanager gaat invullen; c) er verbeteringen gewenst zijn in de communicatie en samenwerkingsrelatie van leidinggevende en team. Het programma bestaat uit twee teambijeenkomsten van een halve dag. In het eerste dagdeel worden verwachtingen en ervaringen uitgewisseld van zowel team als leidinggevende. Er worden afspraken gemaakt over de samenwerking binnen het team en de manier van communiceren. In de tweede bijeenkomst (een maand later) kijken we terug op de gemaakte afspraken, evalueren we de samenwerking en communicatie, en stemmen we eventueel opnieuw met elkaar af. Naast de twee genoemde teambijeenkomsten vindt een persoonlijke afstemming plaats met de leidinggevende in de vorm van twee individuele advies-/coachingsgesprekken. Bent u geïnteresseerd in een (hernieuwde) kennismaking van team en manager? Neem dan contact op.
- Coaching nodigt medewerkers en leidinggevenden uit om in de spiegel te kijken, de balans op te maken en de energie te richten op de ambitie. Zo wordt gericht gewerkt aan competentieversterking en het realiseren van doelen. Ook kan coaching belemmeringen wegnemen die een effectief, veilig en prettig functioneren in de taakuitvoering en/of samenwerking beperken. Coachen kan, naast op individuele basis, ook groepsgewijs door middel van intervisie. In een intervisiebijeenkomst bespreken deelnemers een werkgerelateerd vraagstuk en adviseren hierover. Een goede intervisiestructuur in uw organisatie vergroot het probleemoplossend vermogen en ondersteunt de persoonlijke effectiviteit van uw medewerkers. U bent benieuwd naar onze individuele begeleidingsaanpak? Neem dan contact op.
- U wilt dat in uw organisatie anders gedacht en gedaan wordt. Wij adviseren u een top-down benadering. Aangezien cultuur collectief gedrag is wordt verandering als eerste zichtbaar in het voorbeeldgedrag van directie en leidinggevenden. Vervolgens spelen bewustwording, competentieversterking, feedback geven, belonen en aanspreken een belangrijke rol in het organisatiebreed ontwikkelen van het gewenste gedrag. We verzorgen interactieve groepsbijeenkomsten, begeleiden teamoverleg, voeren individuele gesprekken en zetten (meet) instrumentarium in. Via het doorlopen van de veranderdriehoek Moeten-Willen-Kunnen, werken we aan duidelijkheid ten aanzien van zingeving (waarom moeten we), de doelen (wat willen we) en de aanpak (hoe kunnen we). Bent u op weg naar een andere manier van (samen)werken? Neem contact op.
In onze trainingsprogramma’s gericht op het voorkomen van publieksagressie (Veilige Taak) trainen we uw medewerkers in telefonisch contact, spreekkamer situaties, contacten aan balie en loket en het veilig afleggen van een huisbezoek. Ook trainen we uw buitendienstmedewerkers en medewerkers Toezicht en Handhaving. De onderstaande trainingsactiviteiten en opleidingen worden door ons verzorgd:
- De deelnemers aan deze training worden na een korte theoretische toelichting, uitgenodigd om deel te nemen aan korte, individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel). De oefeningen maken de deelnemers vaardiger in het hanteren van het 5-fasenmodel gericht op agressiepreventie bestaande uit: 1. Contact maken; 2. Emotioneel ondersteunen; 3. Resetten en feedbackgeven; 4. Grens stellen; 5. Grens houden. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Het maximum aantal deelnemers voor deze training is 10 personen. De duur bedraagt 1 dagdeel. Uw medewerkers competent en veilig aan de telefoon?
Neem dan contact met ons op. - In deze training worden de deelnemers uitgenodigd om deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel). De oefeningen bevatten naast een communicatieve component (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat) ook een fysieke component: hoe ga je om met afstand en nabijheid; hoe sta je op bij emotioneel gedrag; hoe roep je bijstand in en hoe verlaat je de ruimte bij escalatie. Het motto van de training is: ‘Leren door Doen’. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Het maximum aantal deelnemers voor deze training is 10 personen. De duur bedraagt 1 dagdeel. Uw medewerkers competent en veilig in de spreekkamer?
Neem dan contact met ons op. - De deelnemers aan deze training worden uitgenodigd om in kring-oefenvorm deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel). De oefeningen zijn voornamelijk communicatief van aard (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat). Na de individuele oefeningen richten we ons op het oefenen van collegiale ondersteuning (duo-oefeningen) en eventueel het inroepen van ondersteuning van het interventieteam. De communicatie oefeningen gaan vooral in op het de-escaleren van de situatie en het waarborgen van de eigen veiligheid en die van anderen. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. De duur bedraagt 1 dagdeel. Uw medewerkers competent en veilig aan balie en loket? Neem dan contact met ons op.
- Als gemeente staat u in directe contact met de burger regelmatig voor forse uitdagingen. Dit is zeker het geval wanneer u tijdens informatiebijeenkomsten in publiek debat treedt over zaken als de voorgenomen plaatsing van een daklozenopvang, een huis voor (ex-) psychiatrisch patiënten, een JOP of andere zogenaamde Nimby’s (Not in my back yard). Het is dan aan uw medewerkers, managers en bestuurders om een impopulaire maatregel aan te kondigen en ook uit te leggen. De reacties van burgers hierop zijn vaak verwijtend en emotioneel. In dit soort situaties komen uw medewerkers dan ook onder hoge druk te staan. Het goed laten verlopen van de bijeenkomst vraagt om een topprestatie. Tijdens deze workshop van 2 dagdelen worden uw medewerkers op een actieve wijze vertrouwd gemaakt met het verschijnsel ‘weerstand vanuit groepen’ en krijgen ze praktische handvatten aangereikt om informatiebijeenkomsten veilig te organiseren en te laten verlopen. Het maximum aantal deelnemers voor deze training is 16 personen. Uw medewerkers veiliger in contact met burgers tijdens informatiebijeenkomsten? Neem dan contact op.
- In deze training worden de deelnemers uitgenodigd om deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (korte communicatie-oefeningen, geen lang rollenspel) en duo-oefeningen (in 2-tal). De oefeningen bevatten naast een communicatieve component (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat) ook een fysieke component (afstand, stand voeten, gebruik handen, reageren op fysieke dreiging). De oefeningen gaan vooral in op het onderkennen van risico’s tijdens het huisbezoek en het adequaat reageren op emotioneel en tegenwerkend gedrag. Hiervoor wordt door ons een praktisch veiligheidsprotocol aangereikt dat de deelnemers kunnen gebruiken tijdens hun huisbezoek. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Maximum aantal deelnemers per training is 10 personen. De duur is 1 of 2 dagdelen afhankelijk van de gelegde focus. Indien beschikbaar doen we deze training graag in een beschikbaar gestelde woning. Deze training is SKJ gecertificeerd.
- In deze training worden de deelnemers bekend gemaakt met de belangrijkste aspecten van veilig werken in het buitengebied. Er wordt o.a. aandacht besteed aan houding, afstand, verplaatsing en het samenwerken bij een mogelijk optredend agressie-incident. Daarnaast worden de belangrijkste communicatieve tips behandeld voor het omgaan met boosheid en het voorkomen van agressie. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Maximum aantal deelnemers per training is 10 personen. De duur is 1 dagdeel. Uw buitendienstmedewerkers veiliger in contact met het publiek? Neem dan contact op.
- De deelnemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan individuele oefeningen met de acteur (rollenspel) en duo-oefeningen (in 2-tal). De duo-oefeningen met collega zijn opgebouwd vanuit de rolverdeling ‘aanspreker’ en ‘toezichthouder’. Deelnemers leren om binnen deze rolverdeling een risicovol contact aan te gaan. De oefeningen bevatten naast een communicatieve component (wat zeg je op welk moment en hoe zeg je dat) ook nadrukkelijk een fysieke component (afstand, stand voeten, gebruik handen, reageren op fysieke dreiging). Daarnaast wordt ingegaan op organisatorische aspecten van het waarborgen van de eigen veiligheid en die van je collega (voorbereiding, risicoanalyse). De oefeningen gaan vooral in op het de-escaleren van de situatie en het waarborgen van de eigen veiligheid en die van anderen. Tijdens de oefeningen wordt door ons praktische feedback gegeven. Maximum aantal deelnemers per training is 10 personen. De duur is 1 dagdeel. Uw medewerkers Toezicht en Handhaving nog veiliger in burgercontact? Neem dan contact met ons op.
- In deze training worden voor de doelgroep Toezicht en Handhaving drie casussen gepresenteerd welke de deelnemers voorbereiden, uitvoeren en waarop wordt gereflecteerd. Deze casussen betreffen achtereenvolgens: a) Het aanspreken/ beboeten van een bestuurder van een auto met medepassagier voor het verkeerd geparkeerd staan. b) Het aanspreken van een groep op het dumpen van rotzooi op straat (weggooien bekertjes/ flesjes/ blikjes o.i.d.). c) Het betreden van een kantinegelegenheid om de eigenaar aan te spreken op geluidsoverlast. Vooraf aan de uitvoering van de casussen vindt een korte inleiding en oriëntatie plaats waarin naast een kennismaking ook de norm van de gemeente wordt aangegeven (wat verstaat de organisatie onder agressie) en kort een herhaling plaatsvindt van basisvaardigheden in agressiepreventie waaronder het aannemen van een goede houding (voeten, handen); het hanteren van een juiste gespreksafstand (afstand = veiligheid); het zich goed positioneren in de ruimte; hanteren van een taakverdeling bij duo-optreden; het vormgeven aan een niet escalerende gesprekslijn; etc.. De duur is 2 dagdelen. Aantal deelnemers maximaal 18 personen. Naast een trainer en co-trainer zijn 5 figuranten aanwezig. Deze figuranten zijn allen gecertificeerd docenten Gevaarsbeheersing of in opleiding hiervoor. Uw medewerkers Toezicht en Handhaving heel praktijkgericht laten samenwerken in veilig werken? Neem dan contact met ons op.
- In confrontatie met agressie ervaren medewerkers vaak een stressreactie. Een gevoel van ‘vechten’ of ‘vluchten’ ontstaat. Emoties als angst of boosheid worden gevoeld en er treden lichamelijke ervaringen op zoals versnelde hartslag, verhoogde bloeddruk en trillen. In de training Psycho-fysieke weerbaarheid gaan we ervaring opdoen met deze emoties en lichamelijke gewaarwordingen. De training richt zich op het ervaren van en leren omgaan met psychologische druk en de dreiging van fysiek geweld. Enerzijds gaat het hierbij om het inschatten van risico’s en het gepast handelen hierop, anderzijds gaat het om het hanteren van de eigen stress door middel van het toepassen van stressregulatietechnieken vooraf aan, tijdens en na een confrontatie. Ook worden in de training enkele eenvoudige en effectieve zelfverdedigingstechnieken aangeleerd en worden de juridische kaders van het toepassen van fysiek geweld besproken. Leren omgaan met druk en spanning? Neem dan contact met ons op.
- In deze training voor leidinggevenden wordt de theorie van trauma en traumaverwerking toegelicht en wordt ingegaan op de belangrijkste randvoorwaarden voor een verantwoorde opvang en nazorg binnen uw organisatie. Vervolgens wordt een model gepresenteerd gericht op het voeren van eerste opvanggesprekken en nazorggesprekken en worden de belangrijkste gesprekstechnieken besproken. Er wordt in deze training gewerkt met rollenspellen, vormgegeven door de deelnemer samen met een acteur. De acteur geeft verschillende reactiestijlen vorm die aan bod kunnen komen tijdens opvang en nazorg (angst; onzekerheid; boosheid; verwijt). De training wordt uitgevoerd door een psycholoog in samenwerking met een acteur. De duur van de training is 2 dagdelen. Uw leidinggevenden competenter in opvang en nazorg van uw medewerkers? Neem dan contact met ons op.
- Het incidentgesprek is een gesprek dat wordt gevoerd naar aanleiding van een agressie-incident. Het heeft tot doel herhaling van agressie vanuit de burger te voorkomen. Deelnemers leren de burger aan te spreken op het normoverschrijdend gedrag en afspraken te maken voor de toekomst. Het incidentgesprek wordt in principe gevoerd door een leidinggevende of een andere, daartoe opgeleide functionaris. Onze training duurt 1 dagdeel. De maximale groepsgrootte voor deze training bedraagt 8 personen. Een professioneel en effectief incidentgesprek voeren?
Neem dan contact met ons op. - TrainingsMoment is een trainingsvorm voor individuele vaardigheidstraining. In deze opzet oefent een deelnemer samen met een trainer en acteur in verschillende situaties van emotioneel, tegenwerkend en agressief gedrag van een burger. De vorm leent zich uitermate goed voor maatwerk trainingsvragen. De vorm is maximaal veilig voor het oefenen. De duur van een TrainingsMoment is normaliter 1 ½ uren maar kan op wens worden verruimd. Er kunnen 2 TrainingsMomenten worden vormgegeven in een dagdeel. Wilt u een individuele maatwerktraining, bv. voor college-leden en/of raadsleden? Neem dan contact met ons op.
- Een Agressie Interventie Team (AIT) is een voorziening die een organisatie kan treffen om het risico op escalatie na een optredend agressie-incident te verkleinen. Een AIT bestaat uit medewerkers van de organisatie die zich beschikbaar stellen voor interventie. Voor een positionering van het AIT hanteren wij de volgende uitspraak: “De medewerker/professional gaat over het gesprek; het AIT gaat over het vorderen van de burger/bezoeker het pand te verlaten; de politie gaat over de aanhouding.” Wanneer ieder van deze actoren zijn bijdrage levert bij een zich voordoend agressie-incident, wordt invulling gegeven aan een effectief agressiepreventie en-beheersingsbeleid. Het opzetten en trainen van een AIT vraagt om een aantal stappen waaronder het maken van een procedurebeschrijving AIT; het voorlichting geven aan medewerkers over het AIT; de selectie van geïnteresseerde AIT leden, training van potentiële AIT leden; borging vaardigheid ingesteld AIT. Afhankelijk van de stappen die u met ons wilt vormgeven bedraagt het opzetten en trainen van een AIT tussen 3-8 dagdelen. Maximum aantal deelnemers 12 personen. De veiligheid in uw organisatie versterken met een AIT? Neem dan contact met ons op.
- Een collegiaal opvangteam (COT) bestaat uit medewerkers van de eigen organisatie die zich beschikbaar stellen voor de eerste opvang en eventuele nazorg in het kader van een schokkende gebeurtenis waaronder ook een plaatsgevonden agressie-incident. Het opzetten van een COT vraagt om het opstellen van een procedure COT; het bekendstellen van deze procedure en het voorlichten, werven en selecteren van COT leden. Hierna volgt voor aangemelde en geselecteerde COT leden een training. Deze training bestaat uit 3 dagdelen. In de eerste bijeenkomst staat kennisoverdracht centraal gericht op het thema ‘Confrontatie met een Schokkende Gebeurtenis’. In deze bijeenkomst wordt vanuit een interactieve presentatie ingegaan op het verschijnsel ‘schokkende gebeurtenis’; de gevolgen die een schokkende gebeurtenis heeft voor de persoon en zijn (werk)omgeving; het belang van herkenning en signalering van een verstoorde verwerking; het belang van opvang en nazorg; de door de organisatie gehanteerde opvang- en nazorgprocedure. In de tweede en derde bijeenkomst staat de gedragsvaardigheid gericht op het eerste opvangmoment centraal. In dit dagdeel wordt gewerkt met een acteur. Er wordt getraind met verschillende emotionele dynamieken waaronder angst; verbijstering en boosheid. In het derde dagdeel wordt kort teruggekeken op dagdeel twee en worden de belangrijkste gesprekstechnische interventies kort herhaald. Hierna wordt de uitvoering van de nazorggesprekken getraind. Maximaal aantal deelnemers bedraagt 8 personen. Wilt u een verantwoorde eerste opvang bieden aan uw medeweerkers na een agressie-incident? Neem dan contact met ons op.
- Een belangrijk onderdeel van uw agressiepreventiebeleid is de afstemming binnen teams over wat wordt verstaan onder agressie en hoe hier mee om te gaan. Vervolgens wordt overgegaan tot het scholen van medewerkers in gespreksvaardigheden voor emotiehantering en het stellen van grenzen aan het gedrag van burgers. Wij helpen u interne trainersexpertise te ontwikkelen voor het geven van workshops en trainingen gericht op deze activiteiten. Wij doen dit door samen met u de juiste medewerkers te selecteren, de geselecteerde medewerkers op te leiden en bijscholingen te verzorgen voor het op peil houden van kennis en vaardigheid. Wilt u interne trainersexpertise ontwikkelen op het gebied van agressiepreventie? Neem dan contact met ons op.
- De Coördinator Agressie en Geweld vervult een belangrijke taak binnen het agressiepreventiebeleid van uw gemeente. Hij/zij is de interne expert, overlegt over het onderwerp met het management, de medewerkers en de ondernemingsraad. Ook coördineert deze functionaris de uitvoerende activiteiten, is vraagbaak en stelt zo nodig kritische vragen. De rol is vergelijkbaar met die van een preventiemedewerker. In dit geval met taakveld agressie. Wij leiden voor gemeenten de Coördinator Agressie en Geweld op en zijn, indien gewenst, ook daarna beschikbaar voor bijscholing en ondersteuning. Uw Coördinator Agressie en geweld vakkundig opgeleid? Klik dan hier voor meer informatie.
- De ‘Auditor Veilige Locatie’ is in staat een bijdrage te leveren aan een sociaal veilige werkomgeving door een grondige analyse te maken van het ontwerp, de inrichting en het beheer van de fysieke werkomgeving. De resultaten van deze analyse worden verwoord in een notitie of rapportage. De hierin voorgestelde maatregelen en activiteiten kunnen vaak worden gezien als ‘quick wins’ voor het versterken van het sociaal veiligheidsbeleid. Het toepassingsgebied van de opleiding Auditor Veilige Locatie richt zich in eerste instantie op de locatie van het eigen gemeentehuis. De principes uit de opleiding zijn echter ook toepasbaar op andere locaties en objecten zoals zwembaden, winkelcentra, kantoorpanden en stations. De opleiding duurt 3 dagen met daarbij een terugkomdag. Eigen expertise in huis op het gebied van sociaal veilig ontwerpen en inrichten? Neem dan contact met ons op.
- Met onze online-opleiding Hoofd AIT leert u wat nodig is om een effectief interventieteam op te zetten en in de tijd te borgen. Voor zowel de leden van het interventieteam als voor uw organisatie bent u het aanspreekpunt voor deze vorm van bijstand verlenen aan collega’s bij een agressie-incident. U leert daarbij te werken en organiseren vanuit de procedure ‘veilig vorderen’. Neem dan contact met ons op.